7 przydatnych narzędzi dla freelancera programisty

Jak w każdym zawodzie potrzebne są narzędzia i programy ułatwiające prace. Dlatego dzisiaj przygotowałem listę 7 przydanych narzędzi dla programisty

1. Księgowość

Jak zapewne każdy programista na swoim posiadasz swoją księgowość, jednak fakturki trzeba wystawić.

Ja wykorzystuje ifirma.pl z trzech powodów: jest online, prosty w obsłudze, dość tani. Z innych programów do księgowania warto zapoznać się z wfirma, fakturownia, faktury w ING.

Ostatnia pozycja jest dość ciekawa, bo jest darmowa i także jak ifirma jest online i prosta w obsłudze. Jednakże mi brakuje kilku dodatkowych funkcji, ale jeśli chcesz tylko wystawiać faktury – to faktury w ING sprawdza się wyśmienicie.

Natomiast jeśli nie masz własnej firmy, a chcesz wystawić fakturę to z pomocą przychodzi serwis useme.eu. Jako zleceniobiorca z niego jeszcze nie korzystałem, ale jako zleceniodawca tak i mogę z ręką na sercu polecić ten serwis.

2. Zarządzanie zadaniami

Tutaj na pierwszym miejscu Trello z dodatkiem przeglądarki Sterrloids. W moim wypadku jest wiele projektów i 4 osoby pracujące dlatego Trello wykorzystuje jako tablicę z wszystkimi możliwymi zadaniami. Dzięki temu wiem jaki projekt na jakim jest etapie. Jeśli zadania nie ma w Trello to dla mnie nie istnieje.

Oprócz Trello dla każdego projektu jest osobny projekt na Gitlabie. Tutaj także są zadania, które niestety są powielane z tym co mam w Trello, ale jest to potrzebne ze względu na flow pracy: stworzyć zadanie -> przydzielić do programisty -> stworzyć brancha -> wykonać zadanie -> code review -> deploy przez CI/CD.

Jeśli chcesz wiedzieć jak zrobić automatyczny deploy przez gitlaba to przeczytaj mój artykuł: CI/CD – konfigurujemy autodeploy na gitlab.com

3. IDE: podstawowe narzędzie pracy

Tutaj od lat króluje PhpStorm i póki co nie znalazłem żadnego zamiennika tego programu. Po prostu najlepszy z najlepszych. Także jeśli znasz coś lepszego napisz koniecznie w komentarzu, bo jedynym minusem Storma to jest jego płatna licencja.

Darmowym odpowiednikiem jest NetBeans. Średni, problematyczny, ale nadrabia ceną 🙂

Natomiast gdy muszę edytować coś w konsoli to wykorzystuje tylko VIM. Posiada on wstępne kolorowanie składni, pomaga w nawigacji po plikach i bezpośrednio w pliku itp. Fakt na początku może wydawać się skomplikowany, ale po chwili jego komplikacja staje się jego główną zaletą. Przy okazji taki sucharek: Jaki jest najlepszy generator haseł? Wpuścić laika do Vima i kazać mu wyłączyć program 😉

Vim jest na tyle ciekawym programem konsolowym, że na pewno powstanie o nim osobny artykuł.

4. Przechowywanie i dzielenie się plikami

Tutaj niekwestionowanym liderem jest Google Drive i każdy go zna, dlatego nie warto nad nim się rozpisywać.

Fajną alternatywą jest własny serwer plików NAS. Jednakże nie udostępniam w ten sposób plików klientom, ponieważ jest to w moim wypadku powolne rozwiązanie. Nie posiadam stały IP i muszę wykorzystywać z serwisów noip i samo przekierowanie na mój NAS jest dość czasochłonne oraz nie zawsze działa. Dlatego ten temat sobie odpuściłem, aczkolwiek dla bardziej wytrwałych i posiadających stały IP można się pokusić o wdrożenie tego rozwiązania, bo ma ono naprawdę bardzo duży potencjał.

5. Liczenie czasu pracy

Tutaj natomiast wygrywa u mnie TopTracker. Darmowe proste narzędzie, które robi to co musi czyli kontroluje czas. Daje raporty z wykonywanych prac itp.

Fajną alternatywą jest TimeCamp. Dla jednej osoby jest darmowy i oferujący bardzo dużo różnego rodzaju integracji. Kontroluje czas dla konkretnego wybranego zadania co jest świetnym rozwiązaniem, jeśli rozliczasz się z klientem godzinowo.

6. Dokumenty oraz darmowe grafiki

Mi po wielu latach udało się przesiąść finalnie na aplikacje serwowane przez Google, które razem z usługą Drive oferują kompleksowe rozwiązanie nad udostępnianiem i grupową pracą nad dokumentami. Z narzędzi offline nie korzystam, bo jednak jestem zwolennikiem trzymania wszystkiego w chmurze.

Darmowe obrazki też się przydają chociażby do bloga. U mnie króluje darmowy pexels.com. Bogata darmowa biblioteka. Natomiast jak nie znajdzie nic ciekawego to zasugeruje płatne obrazy z Adobe Stock.

7. Szybkie notatki

Tutaj króluje nadal karteczka samoprzylepna i długopis i przez tyle lat nadal nie udało mi się znaleźć odpowiedniej alternatywy. Z aplikacji do gustu przypasowało mi Evernote oraz NotesStation 3. Jednak niestety nie wygrały one z papierem.

Krótkie podsumowanie

Prawdę mówiąc przedstawiłem Ci aż 19 narzędzi, które polecam do pracy podzielonych w 7 najważniejszych kategoriach. Nie wierzysz? Sprawdź:

  1. Ifirma
  2. Wfirma
  3. Fakturownia
  4. Faktury w ING
  5. Trello
  6. Sterlloids – Dodatek do trello
  7. GitLab
  8. PHPStorm
  9. NetBeans
  10. VIM
  11. Google Drive
  12. NAS
  13. TopTracker
  14. TimeCamp
  15. Dokumenty Google
  16. Pexels
  17. Adobe Stock
  18. EverNote
  19. NotesStation3

Oprócz tego nie wspomniałem o edycji baz danych czy jeszcze jednej ważnej grupy narzędzi, a mianowicie CRM. Sam jestem na etapie szukania odpowiedniego oprogramowania do zarządzania relacjami z klientami. Tutaj na szybko mogę polecić quickcrm.pl, z którego obecnie już nie korzystam, aczkolwiek polecam – sam potrzebuje troszkę bardziej rozbudowanego narzędzia. Na ten moment testuje GLPI, który także nie spełnia wszystkich moich oczekiwań (jest znowu za bardzo rozbudowane). Także jeśli macie jakieś ciekawe alternatywy dla tych dwóch aplikacji to dajcie koniecznie znać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *